Jak co roku zapraszamy na otwarte i bezpłatne spotkania z niewątpliwymi osobowościami globalnego świata reggae połączone z projekcjami filmów dokumentalnych przybliżających kulturę muzyczną wywodzącą się z Karaibów.
Każdego dnia wspólnie zgłębimy przeszłość, współczesność i przyszłość reggae, rozmawiając z gośćmi specjalnymi festiwalu, zadając im pytania, słuchając muzyki i oglądając materiały filmowe. To także nierzadko jedyna okazja, by poprosić artystów o wspólną fotografię i autograf lub zapytać o nurtujący szczegół ich twórczości.
Sala kameralna Amfiteatru, ul. Mickiewicza 17a, Ostróda
12-14.07.2019
12:00 – 15:00
wstęp wolny
PROGRAM
12.07, piątek
12:00
„Radio, reggae, Rodigan” – panel dyskusyjny
Punktem wyjścia do naszej rozmowy będzie postać Sir Davida Rodigana (ur. 1951), brytyjskiego DJa radiowego, który niestrudzenie od 1978 roku, gdy rozpoczął pracę w BBC Radio London, prowadzi cykliczne audycje poświęcone reggae (obecnie na falach BBC Radio 2 oraz BBC Radio 1Xtra). Porozmawiamy o istotności radia dla rozwoju muzyki karaibskiej, o historycznych audycjach i najnowszych trendach, o ulubionych programach i niezapomnianych głosach i gustach, które – tak jak i sam Roddy – wpływają na naszą recepcję i rozumienie reggae.
Do udziału w okrągłym stole reggae zaprosilismy międzynarodową i międzypokoleniową radiową drużynę – artystów, dziennikarzy i popularyzatorów, którzy podzielą się swoimi autorskimi spostrzeżeniami:
Brinsley Forde (Wielka Brytania) – współzałożyciel i wokalista zespołu Aswad, brytyjskiej legendy sceny reggae (dwukrotna nominacja do nagrody Grammy); aktor filmowy (pamiętna rola Blue, deejaya sound systemu, w kultowym obrazie „Babylon”, reż. Franco Rosso), dziennikarz telewizyjny (VH1, BBC) oraz radiowy (m.in. audycja „Lively Up Yourself” w programie BBC 6 Music).
Karsten Frehe (Niemcy) – ojciec-założyciel audycji radiowej “Irie Ites” (1995, Kassel), która wkrótce stała się bazą dla magazynu internetowego, wytwórni i sound systemu. Od 2014 roku na falach ByteFM prowadzi audycję “Forward the Bass”; od 2001 roku związany z magazynem “Riddim”.
Jerzy Kleszcz (Polska / Wielka Brytania) – dziennikarz muzyczny, producent nagrań, inżynier dźwięku, znawca kultury afro-karaibskiej, tour manager, współorganizator koncertu „Solidarność Anti-Apartheid” w Hali Stoczni Gdańskiej (13.12.1989), szara eminencja sceny reggae.
Włodzimierz Kleszcz (Polska) – wieloletni dziennikarz radiowy (debiut w Rozgłośni Harcerskiej w 1972 roku), producent nagrań muzycznych, wiodący polski popularyzator muzyki (całego) świata, w tym roots reggae, współorganizator koncertu „Solidarność Anti-Apartheid” w Hali Stoczni Gdańskiej (13.12.1989), spirytus movens spotkania Trebuniów Tutków z Twinkle Brothers, które zaowocowało serią klasycznych płyt i koncertów.
Gardy Stein (Niemcy) – absolwentka afrykanistyki Uniwersytetu w Hamburgu, koordynatorka projektów, dziennikarka portalu “Reggaeville” określająca siebie mianem „radio baby” – od roku, co drugi tydzień prowadzi na przemian z Karstenem Frehe audycję “Forward the Bass”, specjalizując się w programach poświęconych scenie muzycznej konkretnych regionów (tzw. Länderspecial).
Paweł „27Pablo” Szawczukiewicz (Polska) – człowiek-orkiestra: mistrz pull-upów, legenda polskiej sceny reggae/dancehall, jednoosobowy champion sound, konferansjer, współtwórca programu radiowego (Polskie Radio Czwórka, Radio Kampus) i imprez klubowych „Dancehall Masak-Rah”, autor sound systemowych szlagierów (m.in. „Jeden przeciwko całej armii”, „Zostaw mnie”).
Mirosław „Maken” Dzięciołowski (Polska) – człowiek renesansu: DJ, dziennikarz radiowy (od ponad dekady prowadzi cotygodniową audycję w Polskim Radio „Czwórka”, obecnie „Strefa Dread”) i prasowy (m.in. „Brum”, „Antena Krzyku”, „Free Colours”, Onet.pl), animator sceny reggae, współtwórca Joint Venture Sound System, współorganizator Ostróda Reggae Festival.
12.07, piątek
13:30
Projekcja filmu
“David Rodigan – Reggae Fever”, reż. Yemi Bamiro, Sam Anthony (2018; 60min)
(polskie napisy)
Film dokumentalny podsumowujący 40-lecie działalności radiowej (i niemalże tyle samo scenicznej) Sir Davida Rodigana, pioniera popularyzacji reggae na falach radiowych, piewcę (i praktyka) kultury sound systemowej, niestrudzonego dziennikarza, kolekcjonera płyt winylowych, znawcę muzyki karaibskiej i wielokrotnego zwycięzcy prestiżowych sound clashy. Innymi słowy, toppa top sound bwoya!
13.07, sobota
12:00
“Word, sound, power” – spotkanie z Oku Onuora
Oku Onuora (właściwie Orlando Wong; ur. 1952) to jamajski pisarz i muzyk pochodzący z Kingston, uznawany za pioniera poezji dubowej, której formalną podstawę stanowi melorecytacja oparta na rytmice reggae. Jego poruszające występy na żywo, jak również tom wierszy “Echo” (1977), nie pozostały bez wpływu na twórców afrykańskiej diaspory pochodzenia karaibskiego: Lillian Allen (Kanada), czy Lintona Kwesi Johnsona (Wielka Brytania). W przeszłości artysta nagrywał m.in. z pianistą Montym Alexandrem oraz duetem Sly and Robbie, a w ostatnich latach nawiązał współpracę ze szwajcarską wytwórnią Fruits Records, której efektem jest najnowszy album “I’ve Seen” (2019) i jego pierwszy występ w Polsce, który poprzedzony zostanie spotkaniem w ramach Uniwersytetu Reggae.
Wywiad z Oku Onuorą (Irie FM, 2016):
https://www.youtube.com/watch?v=y2gXw3vI6_c
13.07, sobota
13:30
Projekcja filmu
“Being Blacker”, reż. Molly Dineen (2018; 90 min.)
(angielskie napisy)
Film biograficzny przedstawiający sylwetkę Steve’a Burnett-Martina, znanego w środowisku reggae jako Blacker Dread, urodzonego na Jamajce właściciela “Blacker Dread Muzik Store”, sklepu płytowego w londyńskiej dzielnicy Brixton, selektora Sir Coxsone’s Outernational Sound, producenta muzycznego (m.in. nagrań Dennisa Browna i Gregory’ego Isaacsa), a także społecznika i członka Afrykańskiego Kongresu Narodowego.
Wywiad z Blacker Dread (World-a-Reggae, 2018):
https://www.youtube.com/watch?v=2LaDVtRRs1c
14.07, niedziela
12:00
Audiencja u Króla Jammy’ego – spotkanie z Lloydem Jamesem
Lloyd James (ur. 1947), szerzej znany jako King Jammy, to nie tylko legendarny producent nagrań i mistrz dubowego miksu, ale i operator sound systemu, którego korzenie sięgają lat 60. XX wieku. Podczas pierwszego spotkania z polską publicznością Król powróci do czasów, gdy jako Prince (Książę) Jammy terminował u Kinga Tubby’ego, gdy produkował pierwsze nagrania Black Uhuru w latach 70., gdy rozwijał swoje studio w Waterhouse, Kingston 11, i gdy następnie dokonywał cyfrowej rewolucji w reggae, wypuszczając w 1985 roku singiel “Under Me Sleng Teng” Wayne’a Smitha. Nadal aktywny, pozostaje żywą encyklopedią muzyki jamajskiej, współpracując m.in. z Sizzlą i z Alborosie, produkując nowe, pośmiertne wersje utworów Księcia Muzyki Reggae – Dennisa Browna, czy współpracując z synami, którzy z powodzeniem poszli w jego muzyczne ślady.
14.07, niedziela
13:30
Projekcja filmu
“Rudeboy: The Story of Trojan Records”, reż. Nicolas Jack Davies (2018; 86 min.)
(wersja angielska)
Opowieść o wytwórni Trojan Records – labelu, który otworzył przed Zjednoczonym Królestwem wrota do muzyki jamajskiej w drugiej połowie lat 60-tych, włączając ska, rocksteady i reggae do brytyjskiego obiegu kulturalnego. W filmie, na który składają się materiały archiwalne, sceny aktorskie oraz wywiady, zobaczymy i usłyszymy m.in. Lee “Scratcha” Perry’ego, Tootsa Hibberta, Marcię Griffiths, Pauline Black, czy też Derricka Morgana, oraz poznamy historię powstania takich utworów jak “The Israelites”, czy “Rudie, A Message to You”.
https://trojanrecords.com/rudeboy-the-story-of-trojan-records/
http://www.docnyc.net/film/rudeboy-the-story-of-trojan-records/
RUDEBOY: The Story of Trojan Records (Teaser)
https://youtu.be/gEQdklk3LvE
Bartosz Wójcik
gospodarz Uniwersytetu Reggae
Autor monografii “Afro-Caribbean Poetry in English: Cultural Traditions 1970s-2000s” (2015), kurator wystawy fotografii portretowej Bartka Murackiego „Twarze reggae” (2016), tłumacz m.in. anglojęzycznej literatury karaibskiej (Jacqueline Bishop, Kevin Jared Hosein, Diana McCaulay, Tanya Shirley).