Publiczność na całym świecie uważa ich występy na żywo jako coś, co można zobaczyć i umrzeć. Pierwszy raz w Ostródzie, bałkańska eksplozja czai się tuż za rogiem.
Dawno, dawno temu (2003) w podejrzanym zakątku świata, krainie zwanej Bośnią i Hercegowiną, grupa przyjaciół postanowiła założyć zespół. Ale to nie był zwyczajny zespół i nie powstał w zwyczajnych okolicznościach. Obok lokalnych bałkańskich smaków pojawiły się wpływy muzyczne z całego świata: ska, punk, reggae, elektronika, hip-hop. Nowa młodzieżowa grupa cierpiała na brak przemysłu muzycznego, mało koncertów, brak przestrzeni dla ekspresji kulturalnej lub politycznej. Cały region borykał się z głęboką powojenną stagnacją moralną i gospodarczą. W takich okolicznościach narodził się Dubioza Kolektiv – od razu z wykopem, poruszając kłopotliwe tematy i domagając się atencji. W ten sposób stworzyli fenomen.
Ich pierwszy album zatytułowany DUBIOZA KOLEKTIV ukazał się w 2004 roku i od razu spotkał się z entuzjazmem niespotykanym na bośniackiej scenie od czasów przedwojennych. Następnie wydali EPkę OPEN WIDE z udziałem dubowego poety Benjamina Zephaniaha i Musha Khana z Fun-Da-Mental. Po drugim albumie DUBNAMITE ich popularność zaczęła rozprzestrzeniać się poza granice Bośni. W 2008 roku, wraz z wydaniem FIRMA ILLEGAL, odważne i bezkompromisowe stanowisko wobec nacjonalistycznego establishmentu przyniosło im sławę w całym regionie Bałkanów. W 2010 roku ukazał się czwarty album zatytułowany 5 DO 12, który w sprzeciwie do ultrakapitalistycznych wytwórni płytowych został udostępniony do bezpłatnego pobrania ze strony zespołu.
Mniej więcej w tym czasie Bill Gould z Faith No More odkrył Dubiozę Kolektiv i jego wytwórnia Koolarrow Records wydała piąty album Wild Wild East, wprowadzając zespół na międzynarodową scenę. APSURDISTAN został wydany w 2013 roku i odniósł ogromny sukces – ponad 350 000 pobrań. Animowany teledysk „Kažu” przekroczył 50 milionów odsłon.
W 2016 roku zespół wydał swój siódmy album HAPPY MACHINE, z gościnnym udziałem Manu Chao, Benji Webbe ze Skindred, pendżabskiego wokalisty BEE2, katalońskiego zespołu ska-rumba La Pegatina i trębacza Džambo Aguševa z Macedonii. Teledysk do singla z albumu „Free.mp3 (The Pirate Bay Song)” został zamieszczony na stronie głównej najsłynniejszego na świecie serwisu z torrentami thepiratebay.org.
Kolejną atrakcją był teledysk i sama piosenka „No Escape (from Balkan)”. Następnie odbyła się ich pierwsza trasa koncertowa po Stanach Zjednoczonych. Zostali wybrani zespołem nr 1 na festiwalu Eurosonic 2016 według głosów przedstawicieli europejskich festiwali.
PJESMICE ZA DJECU I ODRASLE, kolejny album w rodzimym języku, ukazał się w 2017 roku równolegle z pełnometrażowym filmem dokumentalnym FILM ZA DJECU I ODRASLE, kroniką historii zespołu i powstawania albumu. „Himna generacije” i „Rijaliti” natychmiast stały się hitami z milionami wyświetleń.
Podążając śladami swojej poprzedniej współpracy przy piosence „Red Carpet”, Dubioza kolektiv i Manu Chao połączyli siły, aby nagrać kolejny potężny singiel Cross the Line i promować nim nowy album #FAKENEWS, (2020). Na płycie współpracują z Earl Sixteen z Dreadzone, Rosjaninem Suprem, meksykańskim zespołem Los de Abajo czy niesamowitym Robby’m Megabyte, słynnym robotem – supergwiazdą Internetu. Najnowsza płyta Dubiozy Kolektiv AGRIKULTURA ukazała się w maju 2022 roku. Album powstał w czasie pandemii Covid-19. Podczas gdy świat surfował po Internecie i wszyscy byli przyklejeni do ekranów różnej wielkości, Dubioza zaczęli zastanawiać się nad przyszłością rolnictwa i tym, kto będzie produkował żywność, jeśli wszyscy skończą pracować w sektorze IT. Album zapowiadany był trzema singlami „Kafana”, „Bubrezi” i „Može li?”
Z biegiem lat Dubioza Kolektiv stał się największym zespołem na Bałkanach, z wyprzedanymi koncertami w salach mieszczących ponad 12000 widzów. Poza regionem Bałkanów grali wyprzedane koncerty w USA, Kanadzie i całej Europie. Występowali na najważniejszych europejskich festiwalach, jak Glastonbury, Roskilde, Lollapalooza, Boomtown Fair, Lowlands, Das Fest i wielu innych. Spowodowali rekordową frekwencję na Špancirfest i na scenie Fusion festiwalu Exit oraz zagrali przed półmilionową publicznością na Pol’and’Rock, gdzie otrzymali nagrodę Złotego Bączka za najlepszy międzynarodowy występ festiwalu 2018.
Koncertowali i nadal koncertują niestrudzenie, dając ponad 100 koncertów rocznie. Ich historia pokazała: ci goście nie zatrzymają się dopóki nie osiągną swoich celów. Jeśli szukasz postawy macho, kierującej się pieniędzmi i ego, nie znajdziesz jej tutaj – żadnych gangsterów z MTV „niegrzecznych chłopców”, żadnych striptizerek i błyskotek, żadnego korporacyjnego poparcia ze strony międzynarodowego przemysłu modowego. Przyjmują raczej tradycyjne formy muzyczne i wzbogacają je swoją wyjątkową perspektywą, dostarczaną z poziomem pozytywności, który uderza jak powiew świeżego powietrza. Jeśli jesteś otwarty na to doświadczenie, może ono zmienić także Twoje życie.